BN Semakin Celaru

imagesumno1Oleh;Cheli,,,,

Pakatan yang diasaskan dibawah Barisan Nasional (BN) kini dilihat semakin celaru dan tidak menentu arah pendirian parti-parti dibawah naungan BN yang dipimpin oleh Amno, yang  berkemungkinan menunggu masa untuk berpecah,sebagaimana yang diketahui umum parti-parti didalam pakatan BN saling bertelagah mengenai isu-isu tertentu yang sudah tentu menggugat kestabilan pakatan BN.

Ekoran hilangnya keyakinan terhadap BN oleh SUPP dan tindakan bantahan kepada akta keselamatan dalam negeri ( ISA ) oleh PPP, isu pemecatan keahlian Amno Dato Zahid kerana membantah penggunaan akta ISA, belum disebut tentang MCA dan Gerakan serta MIC yang rata-rata tidak berpuas hati dengan BN, juga kedengan suara mengatakan Amno sebagai parti pembuli dalam BN yang menambah lagi rasa curiga sesama mereka. Teruskan membaca

Advertisements

Pemuda Rompin sedia menghantar petugas ke Terengganu

ust-nazriRompin-Dewan Pemuda Pas Kawasan Rompin baru-baru ini mengambil keputusan untuk menghantar seramai mungkin petugas daripada kalangan pemuda di sini untuk bertugas di PRU kecil Kuala Terengganu.Ketuanya Ustaz Nazri Hj Ahmad menyatakan demikian selepas mempengerusikan mesyuarat bulanan exco pemuda Pas Rompin baru-baru ini.

Kerusi Kuala Terengganu merupakan kerusi panas yang menjadi rebutan banyak pihak, lantaran itu gerakerja yang mantap dan menyeluruh perlu digembeleng hingga ke tahap maksima.”Kita bersetuju untuk menghantar petugas ini secara berperingkat-peringkat dari hari penamaan calon hinggalah ke hari mengundi jika mendapat arahan daripada Pas negeri.” Teruskan membaca

TALI PINGGANG KELEDAR

images1Pemandu kenderaan berkapasiti empat penumpang berdepan kemungkinan disaman sekiranya membawa lebih penumpang di bahagian tempat duduk belakang, kata Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) Datuk Suret Singh.

Kenyataan  yang mendahulukan soal saman bagi memberi pulangan mudah kepada kerajaan mengutip duit dari kesusahan rakyat lebih utama dari soal keselamatan pemandu dan penumpang kereta. Walhal kemalangan terus berlaku dan kematian tiada siapa yang dapat menahan walau pun sesaat,Sepatutnya kerajaan memikirkan suatu cara untuk mengubah sikap pemandu semasa berada diatas jalanraya, bukannya dengan mengugut rakyat dengan akta dan undang-undang yang direka.

Kereta yang didaftarkan sebelum 1995 tak wajib tali pinggang keledar belakang. Bagi puak-puak ni, kereta lama kalau kemalangan tak mati penumpang belakang gamaknya. Lagi pun puak ni bukannya fikir masalah orang lain

Kebanyakan orang melayu yang berpendapatan rendah selalunya mempunyai anak yang ramai, tidak seperti orang Bandar yang bilangan anak sedukit, hakikatnya mampukah orang yang berpendapatan rendah ni untuk beli keta jenis MPV untuk membolehkan mereka membawa semua anak-anak mereka?

Hakikatnya tak semua mampu beli kereta besar, sesetengah tu Alhamdulliah dapat jugak merasa naik kereta kancil. Pastu kalau anak dah 5 takkan nak beli dua kereta. Kalau beli dua kereta pun sapa nak bawak satu lagi? .atau suruh je anak naik pengangkutan awam, berapa kerap bas? Adakah sama dengan kekerapan perjalanan bas di KL? Mampukah anak-anak yang umur 5 dan 6 tahun naik bas sendirian?

Tak payah lah diwajibkan penggunaan tali pinggang keledar dibelakang, yang penting ubah minda dan sikap pengguna jalanraya supaya bersopan ketika memandu, mungkin boleh ditambah jumlah kereta peronda supaya rondaan jalan dapat dikerapkan, atau meletakkan anggota-anggota polis di tepi-tepi jalan kerana manusia akan berubah minda dan sikap sekiranya ada pihak yang memerhatikan tingkah laku dan gerak geri mereka.

Cara begini dilihat sebagai pendidikan secara tidak langsung kepada pengguna jalanraya supaya lebih berhemah, mungkin dalam masa yang singkat keberkesanannya agak kurang tetapi dalam jangka masa panjang sikap pemandu boleh berubah

oleh:cheli

Rakyat susah tetapi bayar hampir RM10 juta untuk istana PM/TPM

sriperdanaDari blog Roslam SMS
Thursday, December 11, 2008
R6.89 juta: percaya atau tidak itulah jumlah yang kerajaan Pusat bayar kepada Putrajaya Holdings bagi menyewa Seri Perdana dan Seri Satria iaitu kediaman resmi PM dan TPM kita. Seri Perdana disewa pada kadar RM4.15 juta setahun ataupun RM345, 833.33 sebulan atau RM11,527.77 sehari! Manakala Seri Satria pula RM2.74 juta setahun ataupun RM228 333.33 sebulan atau RM7,611.11 sehari!

Angka berkenaan dimaklumkan dalam Dewan Rakyat semalam.

Manakala kos penyelenggaraan Seri Perdana sahaja adalah RM1.89 juta setahun bersamaan RM158 051.40 sebulan atau RM5 268.38 sehari. Dan Seri Satria RM1.13 juta setahun bersamaan RM94, 156 sebulan atau RM 3 138.53 sehari!

Inilah bangunan yang Almarhum Ustaz Dato Fadzil Nor dulu cadang untuk dilelongkan jika BA (ketika itu) berkuasa. Saya tidak tahu tentang anda tetapi saya sendiri tidak terbayang begitu banyaknya wang yang dibelanjakan untuk menampung PM dan TPM kita sekeluarga.

rumah-tg-nik-aziz1-250x111Sewa sehari Seri Perdana bersamaan RM11,527.77 sehari, sedangkan gaji pokok permulaan seorang guru dengan diploma hanyalah RM1,405.71. Dengan RM1,405.71 inilah guru tadi menampung keluarga dan kehidupan hariannya sedangkan kita membayar RM11, 527.77 sehari buat PM kita! Malah menurut jadual tangga gaji baru seorang Ketua Polis Negara pun dibayar lebih murah (perbandingan gaji pokok permulaan) dari kita menyewakan Seri perdana untuk Perdana Menteri kita. Gaji pokok permulaan KPN adalah RM9 615.98 (menurut Pekeliling Perkhidmatan Bil. 8 tahun 2007) sebulan.

rumahhadi-250x187Jadi apa nak kita lakukan?

Dalam pada itu rakyat diseur berjimat cermat. Tahun depan mungkin keadaan ekonomi semakin gawat, syarikat-syarikat gergasi dunia sudah mula memberhentikan para pekerjanya. Dan kita dalam susah-susah memuntahkan dari isi perut hampir RM10 juta setahun bagi menempatkan tak sampai 10 orang di dua istana kerana mereka adalah PM dan TPM kita

sumber:Blog Roslan SMS

Majlis Branstorming Pas kawasan Rompin

image_001271oleh:rumputkarpet
Syaari Sungip
Yb ADUN Ulu Kelang Selangor

Majlis branstorming Pas Kawasan Rompin diserikan dengan kedatangan YB Syaari sungip

ADUN Ulu Kelang Selangor. Beliau banyak berkongsi pengalaman dengan peserta selama mana beliau berada dalam perjuangan PAS dan cabaran-cabaran kemenangan PR di selangor.

Beliau menyeru rakan-rakan seperjuang di Kawasan Rompin untuk sama-sama berasa syukur kehadrat ilahi kerana berada dalam jamaah Islam PAS di saaat orang lain tidak dipilih oleh Allah taala. Gunakan peluang dari Allah ini dengan sebaik-baiknya. Perkara kedua yang ditekankan ialah mesti merasakan “rahmat” berada dalam jamaah Islam PAS. Rahmat kurniaan Allah ini mestilah dikongsi dengan orang lain dengan menjalankan kerja-kerja jamaah dengan bersungguh-sungguh.

PAS sebuah gerakan siasah dan dakwah tidak dapat tidak mesti digerakkan dalam organisasi yang tersusun. Turutan organisasi bermula dengan qiadah (kepimpinan) mesti yang kuat dan amanah dalam menggerakkan parti. Sifat yang harus ada dalam pemimpin antaranya bersifat pemaaf, sangka baik dan semangat bermusyuarah. Jundiyah (ahli) mestilah bersama-sama peminpin manajalankan amanah. Sama-sama bantu-membantu dan bekerjasama.

Musyawarah satu perkara yang dititikberatkan dalam membuat sebarang keputusan. Apa-apa keisu mestilah disyurakan. Keputusan musyawarah membawa keberkatan dan diajar oleh junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Beliau juga menyeru Pemimpin Kawasan Rompin mengeratkan ukhwah antara satu sama lain. Dengan ukhwah dapat memahami antara satu sama lain dan mampu melancarkan gerak kerja.

Setiap dikalangan kita mesti melakukan muhasabah diri dan muhasabah terhadap kepimpinan. Perbaiki apa yang kurang dan tambah apa yang diperlukan. Isu wala’ dan taat mesti diperkukuh selagi mana tidak bercanggah dengan ajaran sebenar. Dengan bersemangat beliau menyeru supaya merebut peluang berada dalamj amaah dengan menganggap jamaah tempat mengumpul pahala.

Pemimpin dan ahli mesti sedia menegur dan ditegur. Orang yang menegur dan orang yang ditegur haruslan berlandaskan kesayangan kepada jamaah bukan untuk tujuan peribadi dan diri seseorang. Tiada istilah merajuk dalam perjuangan. Apa-apa yang dilakukan mesti melihat kepada keuntungan kepada jamaah. Terakhirnya ADUN Ulu Kelang ini menekankan kepada penelitian kepada dakwah fardiayah dan dakwah jamaa’i. Tingkat usaha dalam melaksanakan kedua-dua kaedah dakwah ini dengan sebaiknya.

Beliau yang hadir dengan isteri tersayang memberi harapan yang besar supaya negeri Pahang Umumnya dan Rompin khususnya memenangi Pilihanraya akan datang.

oleh:rumputkarpet

PARTI PEWARIS

pak-lahWalaupun setiap kali ditipu oleh pemimpin Amno di bahagian Rompin terutamanya apabila menjelang pilihanraya tetapi penipuan itu bukanlah suatu penghalang bagi masyarakat Rompin khususnya untuk terus menyokong Amno walaupun Amno belum pernah bertanding dalam pilihanraya. Mereka berusaha untuk menunjukkan kepada orang ramai, inilah pemimpin mereka kununnya berjuang mebela nasib rakyat.

Pemimpin Amno yang cuba menjadi hero penyelamat, kunun berjuang mempertahankan agama dan kepentingan rakyat tetapi telah tersasar jauh apabila hanya individu tertentu telah menjadi sasaran kutukan dan cacian malahan menjadi tempat mengata bagi melepaskan rasa geram dan marah kepada individu tersebut.Berpuluh janji telah ditabur kepada masyarakat setempat, berpuluh kata diungkap namun janji tinggal janji dan ungkapan hanya menjadi pemanis mulut pemimpin Amno.

Amno masih mengaku memperjuangkan bangsa melayu kerana agenda Amno adalah ketuanan melayu tetapi pada hakikat sebenarnya merekalah yang telah meruntuhkan bangsa melayu tanpa mereka sedari ekoran dasar Amno yang tidak boleh melawan ketua walau dalam perkara benar, jika sekiranya melawan hatta menyokong saranan pembangkang pun sesaorang ahli Amno akan dikenakan tindakan, sebagaimana tindakan yang telah diambil kepada Sahril Samad yang dilucutkan dari jawatan PAC ekoran menyokong saranan pembangkang dalam Dewan Rakyat, sikap ego dan mengaggap diri sendiri saja yang betul patut dihapuskan kerana sikap dan sifat orang melayu adalah berlembut dan mudah memaafkan. Teruskan membaca

Bersempena dengan Hari Raya Korban

i120800031Bersempena dengan Hari Raya Korban kali ini, Jabatan Amal DPPRompin telah mengadakan program korban bersama Timb Ketua DPPPusat  Ust Nasarudin Tantawi, pada Hari Raya Korban pertama bertempat di Keratong 5. Menurut saudara Rosdi, selaku Ketua Jabatan Amal DPPRompin, lembu korban tersebut adalah sumbangan dari yayasan Amal Malaysia.

Program tersebut telah berjaya  disempurnakan pada pukul 10.30 pagi, pada pagi hari tersebut. Walaupun dalam keadaan hujan renyai-renyai,daging korban yang telah siap dibungkus, diagihkan kepada penerima-penerima disekitar keratong dalam Dun Bukit Ibam.

Menurut saudara Rosdi lagi, program ibadah korban sempena Hari Raya Aidiladha, adalah merupakan program tahunan bagi DPPRompin.Sekalung penghargaan dan jutaan terima kasih keatas setiap yang terlibat dalam menjayakan program korban ini.

Dalam masa yang sama, program korban  turut diadakan di Muadzam Shah yang telah dianjurkan oleh Pas Muadzam shah. Kelihatan suasana ceria dan penuh ukhwah terpancar dikalangan mereka yang terlibat dalam program korban itu.  Untuk mendapatkan cerita lebih lanjut sila lawati blog Pemuda Muadzam Shah.

oleh:DPPRompin